En enkel boost for produktivitet.

Det er gjort mange studier på produktivitet, men få har vært så overraskende som da Western Electric Company i Chicago begynte å eksperimentere med lysene sine. De ville se om deres arbeidere ble mer produktive dersom de økte belysningen.

Et av fabrikklokalene i det opprinnelige forsøket.
Et av fabrikklokalene i det opprinnelige forsøket.

Etter den første økningen av belysning så de riktignok at produktiviteten gikk opp i en periode etter endringen. Så de forsøkte på nytt og økte belysningen enda litt mer – nok en gang med positive resultater.

Så forsøkte de noe nytt. De sendte inn elektrikeren til å bytte ut lyspærene enda en gang. Men denne gangen reduserte de belysningen.

Til deres overraskelse førte dette til nok et midlertidig hopp i produktiviteten. Som et siste steg i denne studien sendte de elektrikeren tilbake. Denne gangen tok han ut lyspærene, og satte de tilbake på samme sted. Dette medførte selvsagt ingen endring i lysstyrken i det hele tatt.

Og hva skjedde? Jo, nok en gang kom dette midlertidige hoppet i produktivitet.

 

Så hva var det som egentlig skjedde her?

Forskerne og lederne som sto bak eksperimentet.
Forskerne og lederne som sto bak eksperimentet.

Det vil for de fleste være ganske tydelig at lysnivået ikke var den avgjørende faktoren for den økte produktiviteten. Så da må det ha vært noe annet som hadde skylden.

En, til da, ukjent effekt som i dag kalles Hawthorneeffekten (etter Western Electric Company’s opprinnelige navn «Hawthorne works») var i spill.

Hawthorneeffekten beskriver hvordan individer ofte vil endre eller forbedre et aspekt av sin oppførsel når de vet at deres prestasjoner eller produktivitet blir observert.

Grunnene til dette kan være mange. Det kan handle om å ville fremstå som best mulig. Om å ikke ville skuffe de som observerer dem. Eller om å unngå negative konsekvenser ved å ikke prestere bra nok.

Selv idrettsutøvere og artister opplever ofte Hawthorneeffekten. Den kommer som en ekstra drahjelp når det er på tide å prestere foran et publikum. En norsk toppidrettsutøver jeg en gang hadde som klient sa følgende:
fotballspiller«I dagene før konkurranse er formen min som regel toppet, men jeg er likevel aldri i nærheten av å prestere så godt som jeg gjør når publikum og tv-kameraene er rettet mot meg og hele laget er der for å prestere på topp

Det denne idrettsutøveren merket var Hawthorneeffekten. Ved hjelp av både det økte fokuset fra andre på hans prestasjon, og følelsen av at andre hadde jobbet for å legge forholdene best mulig til rette for han, får han en ekstra mental boost som lar han prestere på et høyere nivå.

 

Hva kan vi lære fra dette?

Det viser seg at det ikke er den fysiske hendelsen av å bli observert som er den største faktoren her. Det er vissheten om å vite at man «blir sett» av de som står rundt og over en selv som gjør utslaget.

En arbeider som føler at han/hun har sin leders oppmerksomhet, blir tatt seriøst, blir verdsatt og ansett som en viktig person på arbeidsplassen vil alltid jobbe for å være mer produktiv enn en arbeider som føler at dens nærmeste sjef knapt kan navnet deres.

En idrettsutøver som føler at hun/han får personlig oppmerksomhet fra treneren vil alltid gjøre sitt beste for å prestere. En elev/student som får individuell tilpasset hjelp fra sin lærer vil alltid være mer tilbøyelig til å jobbe hardere enn ellers.

For mange sjefer, ledere, trenere og lærere er dette ikke ny kunnskap. Men dessverre er det få som aktivt bruker dette konseptet i virkeligheten.

De færreste ser hvor enormt stor verdi det ligger i å ta seg tid til de små tingene. Ting som å huske navn og vise personlig interesse (både privat og profesjonelt) i de som er «under seg» på rangstigen. Eller de lar være å gjøre enkle ting som å spørre sine medarbeidere hva man selv som leder kan gjøre for å hjelpe arbeids- og prestasjonsmiljøet.

En salgsbedrift jeg jobbet med for et par år siden så en kraftig økning i produktivitet etter at deres øverste leder gjorde det til et poeng å besøke alle ansattes kontorer/pulter minst en gang i uken for å ha en enkel samtale. Han besøkte alle fra vaktmesterne til sine nærmeste medarbeidere. Og motivasjonen og produktiviteten til de ansatte økte umiddelbart.

Er du flink nok til å gjøre dette med de du jobber med, trener eller underviser?

Hvordan kan du bruke denne enkle kunnskapen til å hjelpe dine grupper til å prestere mer med et smil om munnen?

Vet du forresten hvordan du kan gi hjernen din en omstart for å øke din personlige produktivitet? Ta en titt på denne artikkelen for å lære!

Torkel
Torkel Guttormsen er lektor i psykologi, med en mastergrad i pedagogikk. Han har jobbet som coach og foredragsholder siden 2009, skrevet hundrevis av artikler for nettsteder, aviser og magasiner, og publisert flere bøker. Torkel bor for tiden i Las Vegas, og savner freia melkesjokolade med smørbukk.
http://www.genuine-connections.com

Legg igjen en kommentar

Top