En enkel teknikk for å bli kvitt frustrasjon.

Bli kvitt frustrasjon

Har du, eller noen du kjenner, en tendens til å bli frustrert når de små tingene begynner å hope seg opp? Kanskje er det på skole eller jobb, blant venner som bare er akkurat nok irriterende innimellom, eller med familie eller barn som aldri slutter å bråke.

Vi har alle områder i livet vårt hvor vår frustrasjon innimellom bygger seg opp. Og dersom vi ikke får gjort noe med den kan vi i verste fall eksplodere i sinne. Så hvordan kan vi slutte med denne usunne oppførselen?

 

Forskning og praksis.

Psykologer på universitetet i South Wales har sett på dette problemet og funnet en interessant ny måte å redusere denne typen frustrasjon på.

Forskerne fant i sine studier ut at dersom du bruker din ikke-dominante hånd til å gjøre enkle aktiviteter, reduseres frustrasjonen din merkbart. Dette kan være aktiviteter som å drikke fra en kopp, flytte objekter fra et sted til et annet, bruke mobiltelefonen, spise eller hva som helst annet som du vanligvis bruker din dominante hånd til.

Når vi bruker vår ikke-dominante hånd i situasjoner hvor de små tingene i livet begynner å frustrere oss, har det nemlig en tendens til å gjøre hjernen vår mer immun mot deres effekt. Sannsynligvis kommer dette av fokuset det krever å utføre en oppgave med “feil” hånd.

For selv om oppgaven i seg selv er lett å løse, vil den uvanlige følelsen det fører med seg å gjøre den med hånden du vanligvis ikke bruker trekke til seg din hjernes fokus. Du må bruke flere ressurser på å sørge for at bevegelsen blir gjort riktig, og hjernen din bruker også ekstra ressurser på å lagre muskelminnet av det du gjør slik at det blir lettere å gjøre det med den hånden i fremtiden.

Dette betyr at du har færre mentale ressurser tilgjengelig til å fokusere på det som frustrerer deg, og de små, plagsomme, tingene blir mindre viktige – eller helt glemt.

 

Ekstra bonuser.

Når du praktiserer dette over tid, får du også to bonuseffekter med på kjøpet:

1: Du blir flinkere og flinkere til å utføre motoriske oppgaver med din ikke-dominante hånd. Dette gjør deg mer fleksibel og kan være med på å øke dine prestasjoner og effektivitet i hverdagen. Og om du noen gang skulle være så uheldig å havne i en situasjon hvor din dominante hånd ikke kan brukes, er du allerede godt forberedt.

2: Jo mer erfaring du får med å oppleve disse små, frustrerende tingene uten å reagere emosjonelt på dem, jo mer motstandsdyktig blir du. Over tid vil du slutte å skape frustrasjon over dem, og ditt generelle sinnenivå vil senkes.

 

Og om dette ikke virker? Vel, da vil du i det minste ha to godt fungerende hender å kvele frustrasjonene dine med i stedet for bare en 😉

Torkel
Torkel Guttormsen er lektor i psykologi, med en mastergrad i pedagogikk. Han har jobbet som coach og foredragsholder siden 2009, skrevet hundrevis av artikler for nettsteder, aviser og magasiner, og publisert flere bøker. Torkel bor for tiden i Las Vegas, og savner freia melkesjokolade med smørbukk.
http://www.genuine-connections.com

Legg igjen en kommentar

Top

Gratis minikurs!

Jeg vet du tror du kan alt om komfortsonen, det gjør alle mine kunder før vi har vår første samtale om den. Etterpå endrer alt seg, og de fleste opplever langt raskere fremgang og går mye lettere utenfor komfortsonen for å få det de vil ha.

Klikk her for å se min gratis online komfortsonetrening nå, om 20 minutter vil livet ditt begynne å endre seg!