You are here
Home > Livsstil > Finn ditt «hvorfor» for å få ting gjort på rekordtid.

Finn ditt «hvorfor» for å få ting gjort på rekordtid.

Hvorfor få ting gjort

Hva er noen arbeidsoppgaver du utfører jevnlig som du misliker? Kanskje rydding, vasking eller å brette klær hjemme? En repetitiv oppgave på jobb eller skole?

Har du en tendens til å utsette disse oppgavene så ofte du kan kanskje? Har du opplevd at de hoper seg opp til det blir et lite fjell foran deg? Eller er du flink til å gjøre dem jevnlig for å få dem unna vei mens de enda er lett håndterlig?

Vi har alle enkelte oppgaver i livet vårt som faller inn i denne kategorien, og få av oss kan med hånden på hjertet svare ja på det siste spørsmålet.

Men psykologen Fuschia Sirois har funnet en potensiell løsning på dette problemet. Hennes forskning viser at dersom du har et godt nok “hvorfor”, så vil din motivasjon til å gjennomføre selv de minst populære oppgavene være høy.

Og dette går kanskje hånd i hånd med noe vi allerede har opplevd?

For vi har vel alle opplevd å få en oppgave fra noen andre som vi mente var unødvendig. I barndommen var det kanskje våre foreldre som ba oss om å rydde rommet eller klippe plenen. Eller lærere som ga oppgaver og hjemmelekser som virket unødvendige. Senere i livet har det kanskje vært en partner eller en sjef som insisterte på at vi måtte gjøre noe som vi personlig ikke så veldig mye vits i – eller bare syntes var kjedelig.

Hvor ofte har vi ikke forsøkt å unngå eller ignorere disse oppgavene?

Men hva med oppgaver som du selv bestemmer deg for å gjøre fordi du ser at de har en nytteeffekt du har lyst på? Disse oppgavene har vi en tendens til å gjennomføre både raskere, bedre og i langt mer positivt humør.

Forskningen til Siriois viser nemlig at når vi har en personlig grunn eller ser en personlig nytteeffekt av oppgaven vi skal gjøre, så øker vår indre motivasjon betraktelig.

Men for å utnytte denne effekten fullt ut for å bekjempe vår prokrastinering eller motvillighet, må vi bli flink til to ting:

 

1: Finn ditt hvorfor.

Når oppgaven er en du selv vet burde gjøres, men opplever at du er motvillig til, er det på tide å sette seg ned og tenke litt på den. I stedet for å tenke på hvor kjedelig, slitsom eller repetiv den er – må vi tenke på hvorfor vi burde få den gjort, og hvilken personlig nytteeffekt vi får av den.

Dersom det er å rydde hus eller leilighet som er den plagsomme oppgaven, for eksempel, er det ofte ikke nok å forsøke å motivere oss med ideen om å ha det ryddig rundt oss. “Det blir jo bare like fort rotete igjen,” sier vi, “og jeg bryr meg jo ikke om at det er rotete her. Jeg vet jo at sokkene mine ligger under senga og at fjernkontrollens faste plass er inni kjøleskapet.”

Men hva skjer når det er rotete hjemme og vi forventer besøk? Spesielt dersom dette besøket er av noen vi har lyst å gi et bra inntrykk til? Da er motivasjonen for å rydde som regel veldig tilstede. Og det er kun fordi vårt hvorfor rydde er et sterkt et – vi ønsker å gi et godt inntrykk (eller i det minste unngå å gi et dårlig inntrykk) til vår besøkende.

Så hvilke selvpålagte arbeidsoppgaver har du, som kanskje trenger et sterkere hvorfor til for å øke din motivasjon for å gjøre dem? Hvilke fordeler vil du få av å ha arbeidsoppgaven gjort? Hva kan du ha fokus på for å føle deg mer motivert til å starte – og bedre når du er ferdig?

 

2: Be om andres hvorfor.

Når det er andre som gir deg arbeidsoppgaver som faller inn i denne kategorien, er det viktig for din motivasjon at du får dem til å forklare hvorfor den er viktig. Hva er det denne arbeidsoppgaven leder til? Hvorfor ber de deg om å gjøre den?

Ikke still spørsmål som dette som en konfrontasjon eller et forsøk på å vise dem at arbeidsoppgaven kan ignoreres. Vis dem at du er oppriktig nysgjerrig, forklar at du spør fordi du ønsker å forstå bedre – og dermed potensielt sett kunne løse oppgaven på et bedre vis også.

Når du har denne informasjonen er det igjen din jobb å avgjøre hvorfor det er viktig for deg å skape resultatet som den andre ønsker.

Enten det er din partner som ber deg om å gjøre husarbeid, en sjef eller lærer som gir deg ekstra oppgaver eller en venn som trenger hjelp. Finn din personlige nytteeffekt av å gjøre dette, så vil din indre motivasjon øke raskt.

 

Det krever ikke mye innsats å gjøre dette til en vane. Alt du trenger er altså å bli flink til å lete etter et hvorfor som motiverer deg for de gjentakende arbeidsoppgavene du støter på som du har en tendens til å mislike.

Personlig, etter at jeg lærte meg dette, har jeg ikke bare en oppredd seng, rene klær og en organisert arbeidspult. Men jeg trener mer og gjør mer hagearbeid også.

Hvilke hverdagslige oppgaver er dine minst populære? Og hva skal du nå gjøre for å endre på det?

Torkel
Torkel Guttormsen er lektor i psykologi, med en mastergrad i pedagogikk. Han har jobbet som coach og foredragsholder siden 2009, skrevet hundrevis av artikler for nettsteder, aviser og magasiner, og publisert flere bøker. Torkel bor for tiden i Las Vegas, og savner freia melkesjokolade med smørbukk.
http://www.genuine-connections.com

2 thoughts on “Finn ditt «hvorfor» for å få ting gjort på rekordtid.

  1. Det var mye takket være artiklene på denne nettsiden at jeg nettopp klarte å komme i mål med en stor betydningsfull eksamen. Det å komme til roten av problemet og forstå hvorfor hodet fungerer som det gjør i ulike situasjoner og hvorfor man ofte tyr til snarveier og prokastinering var enormt nyttig for meg. Det gjorde meg i stand til å se det hele i et nytt perspektiv.

    Istedenfor å gi etter for følelser, f.eks følelsen av oppgitthet, klarer jeg nå å distansere meg fra dem og avfeie dem som en slags kjemisk reaksjon i kroppen som jeg slett ikke trenger å gi etter for, om du forstår hva jeg mener. Vet ikke om du spesifikt har skrevet om dette, men har begynt å tenke mer på denne måten i alle situasjoner og må si at det er utrolig kraftfullt.

  2. Det var hyggelig å høre, Donald! Jeg tror ikke jeg har skrevet en artikkel spesifikt om det du peker til, men det er absolutt overlappende med en del av temaene vi har dekket. Håper vi kan fortsette å bidra til dine prestasjoner og fremgang! 🙂

Legg igjen en kommentar

Top

Gratis minikurs!

Har du hørt om vektssonen før? Det har nemlig kun rundt 1% av mine klienter. Og etter at de resterende 99% lærer seg om den endrer alt seg, og de opplever langt raskere fremgang enn noen gang før.

Klikk her for å se min gratis online vekstsonetrening nå, og om 20 minutter vil livet ditt begynne å endre seg!