Gi hjernen din en omstart for å være mer produktiv. Prestasjon 13. juni 20178. juni 2017 Har du noen gang startet datamaskinen, nettbrettet eller telefonen din på nytt fordi det gikk tregt? Og når dingsen din starter igjen, så er den plutselig langt raskere enn den nettopp var? Vel, det viser seg at du kan gjøre (nesten) det samme med hjernen din, og nei, vi snakker ikke om å ta deg en middagslur! Vi har tidligere på denne bloggen delt tips som å skape distraksjonslister for å få mer gjort. Om pomodorteknikken som vil hjelpe deg være mer produktiv gjennom hele dagen. Eller noe enda mer grunnleggende, som hvordan svaret på “hvorfor” vil øke din motivasjon for å være produktiv. Men uansett hvor mange og gode teknikker vi bruker for å holde oppe produktiviteten vår, er det ikke til å stikke under en stol at vi til tider kan bli litt overveldet eller bare utslitt av alt som skal gjøres. Og det er der en enkel liten “omstart” kan være utrolig nyttig. Den beste tiden for denne omstarten er når du kommer tilbake til dine arbeidsoppgaver etter en god pause. På en arbeidsplass vil dette gjerne være etter lunsj, mens på hjemmebane er det kanskje etter man har spist middag eller tatt en dusj. Dersom du er flink til å strukturere ditt arbeid har du sannsynligvis en eller annen slags oversikt over hva du skal gjøre. En gjøreliste (og om du ikke har en, kan jeg ikke anbefale nok at du begynner å skrive en i stedet for å holde alt i hodet, det alene vil redusere stress og øke fokus). Produktivitetspsykologer har funnet at å følge denne enkle lille oppskriften når vi kommer tilbake fra vår pause, er med på å gi den andre delen av dagen vårt et produktivt løft: Se på gjørelisten din med ferske øyne. Hva har du allerede gjort, som du nå kan fjerne fra listen? Hva har du gjort litt av, slik at du kan skrive om arbeidsoppgaven? Er det noe som kan bytte plass i prioritetsrekkefølgen? Sannsynligvis har ting endret seg på listen din siden du startet tidligere på dagen, og å rydde opp på denne måten er med på å nullstille fokuset ditt slik at du kan peke det på arbeidsoppgavene som er viktigst. I tillegg får du en visuell representasjon av alt du har fått gjort allerede i dag, som kan øke selvfølelse og motivasjon til å få gjort resten på lista også. Ta en liten pause når du er ferdig med punkt en. 1-2 minutter holder i massevis. Strekk på kroppen. Tøm hodet så godt du klarer. Pust dypt og tenk på hva du ønsker å oppnå med dagens innsats, og hvor godt det vil føles når du har kommet i mål. Altså, finn ditt hvorfor. Fokuser blikket og tankene på den første arbeidsoppgaven, og sett i gang. Dersom du kombinerer punkt 3 med pomodoroteknikken og har funnet ditt hvorfor, vil dette lille ritualet etter lunsj være med på å holde oppe produktiviteten din. Et enormt antall studier har vist at produktivitet på arbeidsplass synker utover dagen, men teknikker som dette kan være med på å minimere dette for deg. Lykke til! Del dette:Klikk for å dele på Twitter(åpnes i en ny fane)Klikk for å dele på Facebook(åpnes i en ny fane) Relatert