Gi slipp på de små tingene.

Å gi slipp er ofte lettere sagt enn gjort. Men det er også viktigere enn hva mange tror, og derfor er det gjerne verdt den ekstra innsatsen. Vi vet dette, men gjør det sjelden. Hvordan kan vi endre det?

 

Kjenn til investeringsteorien.

Mennesker flest blir ofte påvirket av investeringsteorien. Denne teorien forklarer hvordan vi har vansker for å gi slipp på ting eller hendelser vi har investert i. Jo mer vi har investert, jo vanskeligere har vi for å gi slipp.

Denne investeringen kan komme i mange former. Penger. Tid. Energi. Følelser. Stolthet. Ære. Listen er lang.

For mange er dette grunnen til at det er vanskelig å gi slipp på ting som for eksempel gamle forhold. Jo mer tid, energi, følelser og så videre vi har investert i forholdet – jo mindre villig er vi til å forlate det, uansett hvor dårlig det fungerer.

Og etter vi har forlatt det så lengter vi ofte tilbake – selv når vi egentlig vet at forholdet ikke var riktig for oss.
Men det er ikke bare våre forhold som påvirkes av investeringsteorien. Den fungerer nemlig på alt vi gjør. På alt som er en del av våre liv. Og det er dette som er en av hovedgrunnene til at vi ofte har vansker for å gi slipp på de små tingene.

 

De små tingene.

For hvor ofte har vi ikke latt småting påvirke oss lenge etter de var over? Frustrasjon over en venn som sa noe dumt. Skuffelsen av en tapt mulighet. Angeren vi føler etter vi gjorde en feil. Flauheten etter at vi dummet oss ut.

Vi har vel alle ligget våken noen sene kvelder og tenkt over ting som ikke lenger betyr noe i det store bildet. Eller gjenopplevd kjipe følelser fra fortiden bare fordi tankene våre ikke vil slutte å fokusere på dem.

Men problemet er ikke nødvendigvis at dette skjer. For i all ærlighet er det lite vi kan gjøre for å kontrollere tankene våre uansett. Problemet kommer når vi forteller oss selv at vi ikke kan eller vil gi slipp på disse tingene.

Dette fører nemlig til det som kalles en negativ feedbackloop. Den gjør at vi repeterer negative tanker og følelser så ofte at de igjen inspirerer nye negative tanker og følelser.

Hvor mange av oss kjenner vel ikke folk som er bitre, skeptiske eller negative mot ting, aktiviteter, steder eller mennesker, kun basert på en eller to negative opplevelser tidligere?

Selv om alle disse tankene skapes i vårt eget hode og ikke i det eksterne rundt oss, har vi en tendens til å knytte dem til det eksterne. Vi skylder på det ytre for måten vi føler oss på, og vi nekter å gi slipp på disse følelsene fordi vi har investert så mye energi i dem.

 

Hvordan gi slipp.

Så hvordan gir vi slipp på de små tingene?

Vel, det finnes to veletablerte fremgangsmåter. Disse vil hjelpe oss når vi husker på at det ikke er det eksterne som gjør at vi “må” føle oss ille, men at det er det vi tenker om det som skjedde som er problemet.

 

1: Skaff deg overflodsmentalitet.

Overflodsmentalitet er holdningen om at det finnes “mange fisk i havet”. Dette brukes ofte som råd i forbindelse med forhold og dating, men er like relevant for det meste.

En tapt mulighet. En ødelagt anledning. En kjip opplevelse. Ingen av disse betyr at vi ikke kan finne andre muligheter, anledninger eller opplevelser som er bedre. Som vil funke. Som vil være det vi ønsker at det skal være.

Når vår holdning, på et fundamentalt nivå, er at det alltid finnes flere muligheter – nærmest uansett hva vi snakker om – vil det være langt lettere å gi slipp på investeringen vi må gi slipp på.

Enten vi snakker om andre mennesker å date, andre jobber å søke på, andre venner å tilbringe tid med, eller hva som helst annet, vil overflodsmentaliteten hjelpe oss å nedspille rollen det mislykkede hadde i vårt liv.

Når hendelsen blir nedspilt vil også investeringen vår oppleves mindre. Som et resultat vil hjernen vår ha mindre grunn til å fokusere på det som ikke gikk bra – og vi kan gi slipp og bevege oss videre.

 

2: Ikke ta dine egne tanker så seriøst.

De fleste av oss har en tendens til å tro at dersom vi tenker noe så må det være sant. For vi ville jo ikke jugd til oss selv, ville vi vel?

Vel.. Vi lyver til oss selv hele tiden. Vi dikter opp sannheter. Vi tror på andres løgner. Vi konkluderer ut fra manglende informasjon.

Det vi tenker er langt fra alltid sant. Og vi trenger derfor ikke alltid å tro på oss selv. Gjennom trening kan vi begynne å velge hvilke tanker vi velger å tro på, og hvilke tanker vi velger å være skeptiske til.

Og når vi har gjentagende, negative, tanker om noe som ikke gikk slik vi ønsket – så kan vi velge å ikke ta negativiteten så seriøst. Vi kan velge å trekke på smilebåndet av vår egen svartmaling. Å huske på at vi langt fra alltid har rett.

Og når vi slutter å ta våre egne negative konklusjoner som absolutt fakta og innser at det finnes mange flere fisk i havet, da vil investeringsteorien miste mye av sin makt, og det blir lettere og lettere å gi slipp på de små tingene.

Og ganske mange av de store også.

Torkel
Torkel Guttormsen er lektor i psykologi, med en mastergrad i pedagogikk. Han har jobbet som coach og foredragsholder siden 2009, skrevet hundrevis av artikler for nettsteder, aviser og magasiner, og publisert flere bøker. Torkel bor for tiden i Las Vegas, og savner freia melkesjokolade med smørbukk.
http://www.genuine-connections.com

Legg igjen en kommentar

Top

Har du sett vårt gratis videokurs om kommunikasjon?

Ved å klikke på denne teksten åpner du et nytt vindu hvor du kan registrere deg for å se mitt 35 minutter lange – 100% gratis – videokurs i kommunikasjon og sosial mestring.

Jeg garanterer at dette kurset vil hjelpe deg ta ditt sosiale, romantiske og profesjonelle liv til nye høyder, eller pengene tilbake! 😉