Har du egentlig en dårlig dag, eller er du bare tørst?

Vi har det alle, til tider, en dårlig dag. Alt føles litt feil. Vi føler oss ikke helt i form – men kan ikke si akkurat hva som er galt. Kanskje er det en liten hodepine, eller smått urolig mage vi skylder på, men om vi skal være helt ærlig så er det vanskelig å si akkurat hva som gjør det.

Og denne dagen kan være dårlig på mange forskjellige måter. Kanskje er vi i dårlig humør. Kanskje er vi bare sliten. Kanskje får vi bare ikke til å gjøre noen av tingene vi vanligvis får til. Kanskje har vi mistet troen på menneskeheten.. Du kjenner til regla.

Biologer vil fortelle oss at kroppen vår til tider kan komme i biologisk ubalanse av ulike slag. Psykologer vil fortelle oss at belastning over tid kan føre til en liten “krasj”. Spirituelle vil snakke om ting som karma eller andre mer abstrakte begreper.

Men akkurat hva årsaken til en dårlig dag er, er ikke nødvendigvis det viktigste å analysere seg frem til alltid. For det er mye som tyder på at dersom vi bruker for mye tid og energi til å gruble på det, så gjør vi bare vondt verre.

Og det er heller ikke nødvendigvis noe galt i å ha en dårlig dag innimellom. Av og til er det deilig å bare avlyse alt, gå litt inn i vår egen lille boble og bare ignorere verden for en dag. I hvert fall dersom vi er heldig nok til at den dårlige dagen kommer på en dag hvor vi har muligheten til å gjøre slikt.

Men selv om det ikke er noe i veien for å ha disse dagene innimellom, så trenger vi ikke nødvendigvis å godta dem uten å i det minste gjøre en liten innsats for å fikse dem først.

For det viser seg at det veldig ofte er veldig håndterbare ting som skaper disse dårlige dagene. Øverst på listen står enkle ting som at vi er litt dehydrert fordi vi ikke har drukket nok vann. At vi er litt underærnert fordi kostholdet vårt har vært litt dårlig de siste dagen. At vi har en muskelknute i nakken, eller anspente ansiktsmuskler som skaper en hodepine. At vi har vært akkurat litt for kald eller litt for varm litt for lenge.

Og når det er ting som dette som skaper vår dårlige dag, så er det litt dumt av oss å la dem få lov til å fortsette. Men det er selvsagt lettere sagt enn gjort. For når vi først har en dårlig dag så er det ofte ikke så lett å finne løsningene.

 

Helhetlig selvpleie.

Derfor foreslår jeg en enkel, helhetlig, løsning: Skap deg et omfattende rituale for selvpleie – før du trenger det.

Dette betyr å lage en slags rutine som du gjennomfører hver gang du opplever at du har en litt dårlig dag. En rutine som hjelper deg å korrigere alle eksemplene nevnt ovenfor – og flere.

Jeg har gjort dette i flere år nå. Når jeg føler at jeg har en dårlig dag, og før jeg gir etter for den, gjennomfører jeg denne rutinen:

  • Hydrering: Det første jeg gjør er å drikke vann. Minst en halv liter, men gjerne så mye som en hel liter på kort tid. Dette vil hydrere kroppen og muligens hjelpe den til å skille ut eventuelle ulumskheter i systemet mitt litt lettere.
  • Næring: Deretter spiser jeg noe sunn mat som f.eks en del variert frukt (uavhengig av om jeg er sulten eller ikke, det jeg er ute etter er næringsstoffer og ikke kalorier eller en full mage).
  • Mental hvile: Begge disse tingene forsøker jeg å gjøre i stillhet for å få litt mental avslapping. Så jeg slår av lyden på telefonen min, lar TV og data være avslått, og så videre. Bare så lite som 10 minutter lett meditasjon mens jeg lager og spiser mat kan gjøre underverker. Dersom jeg har mer tid til rådighet lar jeg det gjerne gå 30-60 minutter før jeg ser på en skjerm eller snakker til noen.
  • Fysisk bevegelse: For å forsøke å luke ut noen fysiske plager finner jeg et ledig gulv og beveger meg. Store, rolige, enkle bevegelser (rulle skuldre og armer, løfte ben, enkle knebøy) fulgt av lett utstrekking av muskler og ledd hjelper meg ofte å identifisere eventuelle plager jeg har – i tillegg til å øke blodgjennomstrømningen. Dette kan lette hodepiner og hjelpe muskler.

 

Når det ikke hjelper.

Men det er selvsagt ikke alltid at dette hjelper. Noen ganger fortsetter min lave energi, mitt dårlige humør eller den plagsomme hodepinen. Og det er greit. Nå vet jeg i hvert fall at jeg har minimert sannsynligheten for at dette kommer av noe som jeg enkelt kunne fikset.

Når den dårlige dagen vedvarer er ofte greit å akseptere den. Det betyr ikke at vi skal rulle oss i selvmedlidenhet, eller bruke den som en unnskyldning til å være gretten. Det betyr bare at vi ikke trenger å føle oss dårlig med oss selv, bare fordi vi har en dårlig dag.

Det er lov å ikke være 100% hele tiden. Men ved å skape deg en enkel rutine som du kan gjøre for å kontrollere at de manglende prosentene ikke kommer fra problemer som er lett løselig, så vil du oppleve at de fleste dårlige dager kan endres med så lite som litt ekstra vann, litt frukt, fysisk bevegelse og 10 minutter med rolige tanker.

Torkel
Torkel Guttormsen er lektor i psykologi, med en mastergrad i pedagogikk. Han har jobbet som coach og foredragsholder siden 2009, skrevet hundrevis av artikler for nettsteder, aviser og magasiner, og publisert flere bøker. Torkel bor for tiden i Las Vegas, og savner freia melkesjokolade med smørbukk.
http://www.genuine-connections.com

Legg inn en kommentar

Top

Har du sett vårt gratis videokurs om kommunikasjon?

Ved å klikke på denne teksten åpner du et nytt vindu hvor du kan registrere deg for å se mitt 35 minutter lange – 100% gratis – videokurs i kommunikasjon og sosial mestring.

Jeg garanterer at dette kurset vil hjelpe deg ta ditt sosiale, romantiske og profesjonelle liv til nye høyder, eller pengene tilbake! 😉