Historiefortelling som gir deg innflytelse.

29Fra de første menneskene av har historiefortelling vært en viktig måte for oss å forstå verden på. Mange av de gamle forståelsene våre basert på dette, og fremdeles i dag er historiefortelling et sentral element i nesten all informasjon vi mottar. Dette til tross for at verden rundt oss har endret seg.

I vår egen norrøne mytologi er de tidlige forklaringene på lyn og torden et godt eksempel. I en tid hvor ingen helt visste hva lyn og torden var, skapte vi historier for å forklare dette. Kort oppsummert var det slik: Guden Tor skapte lynet med hammeren sin. Bukkene Tanngnjost og Tanngrisne skapte tordenet mens Tor red rundt på dem.

I dag vet vi derimot at lyn er en elektrisk utladning mellom sky og jord/hav, eller mellom sky og sky. Og vi vet at torden kommer som et resultat av dette. Men for de fleste av oss er ikke dette en spennende og engasjerende historie, så få kjenner til detaljene.

Så mens våre forfedre etter sigende ofte ville diskutere gudene i etterkant av et tordenvær, er ikke vi i våre dager spesielt opptatt av å diskutere dette værfenomenet noe mer enn å konstatere at det skjedde. Fakta er rett og slett ikke engasjerende og fascinerende nok.

Men hva skjer om lynet har slått ned i katta til noen vi kjenner? Da kan vi ikke vente med å få høre historien!

Og dette ser vi igjen i samfunnet rundt oss. Fiksjonsfilmer og fiksjonsbøker er mer populære enn dokumentarer og faktabøker. De mest populære nyhetsprogrammene i verden er de som er blandet med underholdning og humor. Og selv i større verdenshendelser ser vi at media fokuserer på individuelle historier som utspiller seg i disse hendelsene for å holde på folks oppmerksomhet.

Og det er i utgangspunktet ingenting galt i dette. Det engasjerer folk, det øker donasjoner og det skaper en offentlig diskusjon. Vi mennesker blir mer engasjert av historiefortelling enn av fakta. Vi bryr oss mer om personer enn informasjon. Og vi husker bedre de tingene som har en emosjonell komponent ved seg enn de som bare er saklig og faktabasert.

 

Hvordan vi kan bruke denne kunnskapen.

Jeg vil oppfordre deg til å begynne å fortelle din egen historie når du forsøker å kommunisere dine poeng, meninger eller ideer til andre. Bakgrunnshistorier, anekdoter og erfaringer trollbinder et publikum mer enn fakta og generell informasjon.

Dette er noe innflytelsesrike, karismatiske og sjarmerende mennesker ofte gjør av natur. De drar oss inn i sine fortellinger, trollbinder vår oppmerksomhet og fester seg i vår hukommelse. Ikke fordi de vet mer, er smartere, morsommere eller mer interessante enn andre. Men fordi de kommuniserer det de vet, mener og tenker gjennom historier. Dyktige journalister, politikere, foredragsholdere, lærere og ledere gjør også dette.

Gjør du det?

Hva svarer du når noen spør hva du jobber med? Hvor du kommer fra? Eller hva du har tenkt å gjøre til sommeren? Gir du dem enkle fakta, eller forteller du dem en liten historie?

Om du ønsker å øke din innflytelse, holde på andres oppmerksomhet, skille deg ut fra mengden og sørge for at folk får med seg hva du forsøker å kommunisere til dem, er det lite som vil hjelpe deg like mye som å bytte ut kalde fakta med gode historier.

Hvilke korte, enkle og engasjerende historier kan du begynne å fortelle til de spørsmålene du får oftest?

Vil du lære litt mer om hvordan fortelle gode historier? Ta en titt på dette blogginnlegget.

 

Torkel
Torkel Guttormsen er lektor i psykologi, med en mastergrad i pedagogikk. Han har jobbet som coach og foredragsholder siden 2009, skrevet hundrevis av artikler for nettsteder, aviser og magasiner, og publisert flere bøker. Torkel bor for tiden i Las Vegas, og savner freia melkesjokolade med smørbukk.
http://www.genuine-connections.com

Legg igjen en kommentar

Top