Holder din mangel på strategier deg tilbake i hverdagen?

Vi mennesker har mange strategier. Noen bedre enn andre. De fleste av disse har blitt utviklet gjennom prøving og feiling over tid. Vår erfaring har lært oss hva som fungerer og hva som ikke fungerer.

Men innimellom feiler vi i å lære av denne erfaringen, og dette kan føre til en mangel på strategier som ville gjort hverdagen vår enklere.

Ved å identifisere disse manglene og skape bevisste strategier fremfor å vente på at vår underbevissthet skal utvikle dem, kan vi eliminere en rekke vanskelige situasjoner.

 

Hvordan ser dette ut i hverdagen?

Kari er frustrert fordi hun nok en gang befinner seg i den samme, vanskelige situasjonen. Hun har nemlig oppdaget at hennes datter har vært uærlig med henne igjen, og vet ikke hvordan hun skal håndtere det.

Martin er stresset. Sjefen hans har, for n’te gang i år, nettopp sendt han ekstraarbeid som Martin ikke vet hvordan han skal løse. Han har hverken treningen eller erfaringen til å løse oppgaven på best mulig måte, og er usikker på hva han skal gjøre.

Trine er sinna. Planen var å se en film på kino klokken 20 med kjæresten, men som vanlig er han for sen. Klokka er 20:05, hun har billettene i hånda, men han er enda 15 minutter unna. Han gjør alltid dette, og hun er lei av frustrasjonen og usikkerheten det fører med seg.

Dette er tre enkle, men relativt vanlige, eksempler på manglende strategi. Jeg snakker ikke om strategi som skal sørge for at disse situasjonene ikke oppstår, for i alle eksemplene er det noen andre enn “oss selv” som har bidratt til å skape situasjonen. Men jeg snakker om en strategi for hvordan vi skal håndtere situasjonen når den oppstår. En strategi som vil hjelpe oss å unngå usikkerheten, frustrasjonen eller stresset vi opplever når vi ikke vet hvordan vi skal håndtere en situasjon.

 

Hvordan skaper vi gode strategier?

Å skape en strategi for situasjoner som dette handler om å ta et valg. Når vi kan forutsi at en situasjon sannsynligvis kommer til å skje, kan vi på forhånd – før vi blir truffet av disse negative følelsene – ta en avgjørelse om hvordan vi skal håndtere den.

For Kari vil det være viktig å velge en konsekvent, og forhåpentligvis produktiv, måte å håndtere sin datters uærlighet på. For Martin er det viktig å ha en løsning for hvordan han skal bringe problemet opp med sin sjef, eller hvordan han skal skaffe hjelpen han trenger for å løse oppgaven. For Trine handler det om å vite hva hun skal gjøre når kjæresten kommer for sent. Ser hun filmen uten han? Venter hun med å kjøpe billetter til hun vet at han kommer tidsnok? Kan hun legge igjen hans billett et sted, slik at han kan komme når han kommer uten at hun går glipp av starten på filmen?

Det er nemlig ofte grublingen vi utsetter oss selv for når vi ikke på forhånd vet hva vi skal gjøre, som er det verste.

Og så kjekt som det hadde vært at andre mennesker sluttet å skape situasjoner vi ikke liker, er det også urealistisk. Vi har alle våre svakheter – eller styrker som er ulike fra hverandre – som vil skape lignende problemer i det sosiale eller profesjonelle. Og den eneste måten du kan ha mer kontroll over din opplevelse av det hele på, er å ha gode strategier for hvordan du skal håndtere situasjoner som vanligvis setter deg litt ut.

 

Din oppgave.

Så her er din enkle, men utrolig verdifulle oppgave:

Tenk deg om. Let etter hendelser eller situasjoner hvor du har en tendens til å føle usikkerhet, stress eller lignende. Situasjoner du befinner deg i på en noenlunde jevnlig basis.

Hva skal du gjøre neste gang du befinner deg i denne situasjonen?

Ta valget nå. Og neste gang situasjonen oppstår – gjennomfør det. Og husk, når du står midt oppi det og følelsene dine tar over så er det veldig lett å begynne å tvile på sin tidligere valgte strategi. Men stol på prosessen. Stol på deg selv. Stol på at å ta et valg er bedre enn å bli lammet av usikkerhet, stress eller frustrasjon.

Så snart du begynner å gjennomføre dette på jevnlig basis, vil du se at du kan håndtere en hvilken som helst situasjon i ditt liv. Alt du trenger, er en bevisst strategi.

 

Ps: Var dette nyttig? Da vil du nok få stor nytte av denne artikkelen, om hvordan vi kan redusere våre bekymringer på en svært enkel måte.

Torkel
Torkel Guttormsen er lektor i psykologi, med en mastergrad i pedagogikk. Han har jobbet som coach og foredragsholder siden 2009, skrevet hundrevis av artikler for nettsteder, aviser og magasiner, og publisert flere bøker. Torkel bor for tiden i Las Vegas, og savner freia melkesjokolade med smørbukk.
http://www.genuine-connections.com

Legg inn en kommentar

Top

Har du sett vårt gratis videokurs om kommunikasjon?

Ved å klikke på denne teksten åpner du et nytt vindu hvor du kan registrere deg for å se mitt 35 minutter lange – 100% gratis – videokurs i kommunikasjon og sosial mestring.

Jeg garanterer at dette kurset vil hjelpe deg ta ditt sosiale, romantiske og profesjonelle liv til nye høyder, eller pengene tilbake! 😉