Hvor viktig er selvdisiplin for å bygge suksessfulle vaner?

Selvdisiplin for vaner

Suksessfullt menneske – hvem har ikke lyst til å bli det? Hva må til? Hva må til for at du blir den neste store?

Hva kjennetegner alle mennesker med suksess i livet? Selvdisiplin.

Hvordan har sunnhetsbloggeren du misunner til de grader, fått den kroppen? Selvdisiplin.

Hva skiller deg ut fra naboen som har oppnådd alle sine drømmer i en alder av 24? Svaret er.. Trommevirvel.. selvdisiplin. Intet mer, intet mindre.

Omtrent hver uke kommer det en ny bok om selvutvikling. Alle bøkene handler om det samme: selvdisiplin. Vil du bli toppstudenten mammaen din drømmer om at du skal bli? Få deg selvdisiplin. Flere og bedre resultater på jobben? Bare skaff deg selvdisiplin, kun 15 kroner i dag!

Overdrivelse til side, selvdisiplin er klart en viktig faktor når det kommer til å prestere bedre. Nøkkelen ligger i å finne ut hvor du faktisk trenger denne kvaliteten, og hva formålet med det å være disiplinert er.

 

La oss bygge en vane

 Hensikten med å være disiplinert, er det å kunne forme seg nye vaner. Vi trenger kun nok disiplin til å aktivere handlingen vi vil ha i livene våre.

Sammenhengen mellom disiplin og vaner ser slik ut: Når du disiplinerer deg selv, trener du deg opp til å handle på en spesifikk måte. Gjør du dette lenge nok blir det en vane.

Disiplin —> mennesker som har trent seg opp i spesifikke vaner.

På Duke University fant forskere ut av 45% av adferden til en person er styrt av vaner alene. Nevrologene og adferdsøkonomene har de siste årene oppdaget hvordan vi mennesker utvikler og beholder vaner. Disse fem hendelsene må være til stede:

1) Årsak

2) Trigger

3) Minivane

4) Trening

5) Handlinsplan

 

Hvor langt tid tar det?

 Hey du! Ja du, mannen som skriver disse tingene. Hvor langt tar det egentlig å utvikle en slik vaneting?

Utmerket at du spurte! Forskerne på Universitet i London kom opp med svaret i 2009. De så på når en ny adferd hadde blitt automatisert eller adoptert. Grensen for dette punktet var når deltakerne nådde 95% på gjennomføringsevne av den nye adferden. Forskerne spurte studentene om å ta for seg trenings– og kostholdsmål for en periode for så å måle progresjonen deres.

Resultatet… var ar det gjennomsnittlige tok 66 dager å forme en ny vane.

66 dager! Du kødder… Må jeg vente så lenge?

Vel, dette kan selvsagt variere basert på den nye aktiviteten du vil gjøre om til en vane. Forskerne fant at lengden varierte fra 18 til 254 dager, hvor 66 dager var gjennomsnittet.

Poenget med dette er å vite at du ikke trenger viljekraft døgnet rundt, hver dag i uken, for å oppnå målene dine. Du trenger det kun i startfasen når du må automatisere den nye adferden. Bruk denne kunnskapen strategisk i livet ditt:

  1. Start vanen tidligst på dagen, når du har størst overskudd.
  2. Ha en fast tid på dagen hvor du anvender vanen
  3. Fokuser på å automatisere kun en vane av gangen.

 

Andre fordeler

 Finnes det noen fordeler av å automatisere denne vane tingen da?

Ja, det gjør det! De australske forskerne Megan Oaten og Ken Cheng fant beviser på at å forme en ny vane vil skape en «halo effekt».  Studentene som hadde vært suksessfulle med å opparbeide seg en ny positiv vane rapportere en mindre følelse av stress, færre impulskjøp og mindre TV-titting.

Les mer om Halo-effekten her.

Funksjonen bak selvdisiplin er å forme nye vaner i livet ditt. De av oss med de rette vanene gjør det bedre, uten å måtte anstrenge seg eller å være disiplinert hele tiden.

Du er hva du gjør gjentatte ganger gjør. Hvis dette er sant, da er suksess en vane du kan skape i livet ditt. Bruk disiplin til å skape kraftige vaner, og utrolige resultater vil raskt følge.

 

Kilder:
The One Thing av Gary Keller & Jay Papasan
Trym Berger
Trym er trainee for den amerikanske adferdslaben Science of People, som underviser og gjør research i kroppsspråk, personlighet og lykkeforskning. Han er foredragsholder og coach for sitt eget selskap KroppsEmpiri, og liker ellers å kaste bort tiden sin på politikk, hvor han blant annet er folkevalgt og innehar flere lederverv. Folk han møter beskriver han som eksentrisk med en god dose klein humor.

One thought on “Hvor viktig er selvdisiplin for å bygge suksessfulle vaner?

Legg igjen en kommentar

Top

Gratis minikurs!

Jeg vet du tror du kan alt om komfortsonen, det gjør alle mine kunder før vi har vår første samtale om den. Etterpå endrer alt seg, og de fleste opplever langt raskere fremgang og går mye lettere utenfor komfortsonen for å få det de vil ha.

Klikk her for å se min gratis online komfortsonetrening nå, om 20 minutter vil livet ditt begynne å endre seg!