Les før du sender – god digital kommunikasjon er viktigere enn du tror!

Jeg snakker og skriver ofte om kommunikasjon. Både fordi det er et av mine favorittemner, og fordi det er så utrolig viktig. Men en form for kommunikasjon som jeg ikke har brukt så veldig mye tid på å omtale er digital kommunikasjon. Så la oss gjøre noe med det.

Overskriften på artikkelen forteller de late leserne det de trengerå vite. Men det er selvsagt mer til denne artikkelen enn det enkle tipset. For digital kommunikasjon kan være utrolig effektivt når det brukes riktig, både profesjonelt og personlig. Men det er også veldig lett å gjøre det feil.

Så la oss ta en titt på tre av de mest fundamentale rådene for hvordan du kan bli en ekspert på digital kommunikasjon.

 

Korrekturlesing.

Dette er selvsagt ekstra viktig i profesjonelle sammenhenger. Dersom du skal skrive noe til en kunde, en lærer, en kollega eller en sjef utgjør rettskrivingen din en stor del av hvor profesjonell og kompetent du virker.

Men det er også viktig i det private.

For det skal ikke mer til enn en skrivefeil, eller et manglende ? eller feilplassert , før du forvirrer leseren.

“Jeg skal bare spise pappa lurer på om vi skal møtes”

“Jeg skal bare spise, pappa lurer på om vi skal møtes?”

Så les over meldingene og epostene du sender før du sender dem uansett hvor flink du vanligvis er på rettskriving og grammatikk. Det minimerer misforståelser og gjør livet lettere for både deg og de du snakker med.

 

Har du svart på alt?

En av mine største personlige frustrasjoner er når jeg bare får delvise svar på mine spørsmål. Du har sikkert opplevd det du også. Du sender en melding til noen og spør om et par ting, og får enten bare svar på den ene tingen – eller et svar som ikke er klart.

“Skal jeg ta med noe mat til filmkvelden? Eller har du alt vi trenger?”

“Ja.”

Uansett hvor tydelig det er for deg hva du svarer på så er det sjelden det for mottakeren. Så svar i tydelige setninger, og før du sender ditt svar – les over meldingen du fikk først og sørg for at du har svart på alt de spurte om, og ikke bare på den ene tingen du syntes var mest viktig.

 

Vær nøyaktig.

“Hei, jeg er i parken, hvor sitter dere?”

“Nederst.”

Når du skal gi informasjon, enten det handler om hvor noen skal møte deg, hva du vil at noen skal bringe med seg, klokkeslett, innhold, hvilke mennesker som er involvert, og hva som helst annet: Vær detaljert.

I dag fikk jeg en melding fra en venn som lurte på om jeg kunne ta en titt på hvorfor et par av nettsidene hans ikke fungerte riktig. Men han ga meg ingen informasjon om hva som ikke fungerte riktig. Når han ikke svarte på mitt spørsmål om hvor problemet var, endte jeg opp med å ikke kunne hjelpe han.

Det er lite som er så frustrerende for mange som å måtte gjette seg til hva du mener eller hva svaret ditt betyr. Selv om du vet hva du sikter til, er det ikke sikkert at mottakeren gjør det.

Husk at mottakeren av dine meldinger ikke nødvendigvis ser verden eller situasjoner på samme måte som deg. En dyktig kommunikator gjør det lett for mottakeren å skjønne hva som blir kommunisert. Når du kommuniserer til andre er det ditt ansvar å sørge for at informasjonen du gir blir forstått slik du mente den.

 

Har du lyst på tips på hvordan du bedre kan holde online samtaler gående? Ta en titt på denne videoen på YouTubekanalen min!

Torkel
Torkel Guttormsen er lektor i psykologi, med en mastergrad i pedagogikk. Han har jobbet som coach og foredragsholder siden 2009, skrevet hundrevis av artikler for nettsteder, aviser og magasiner, og publisert flere bøker. Torkel bor for tiden i Las Vegas, og savner freia melkesjokolade med smørbukk.
http://www.genuine-connections.com

Legg igjen en kommentar

Top